27 February 2011

Chinese New Year | Lion Dance

Assalamualaikum . . .


Korang tau tak mane asal Tarian Singa? Okeh, kat sini kite nak cite sikitlah ek pasal Tarian Singa yang selalu dipersembahkan pada Hari Perayaan Tahun Baru Cina nih... Ermm... Sebelum tu... Rasenye belom terlambat kot kite nak cite pasal ni kan? Hahaha.. Yolah, kan kite sume masih dalam mood merayakan Tahun Baru Cina, yang baru saja diraikan pada tiga minggu yang lepas kan? Iaitu pada 3 dan 4 Februari 2011!

Okeh balik kepada soalan asal, jawapannya, Tarian Singa ni sebenarnye berasal daripada bahagian utara China, di mana, dulu depa ni wat Tarian Singa ni untuk hiburan diraja tahu? Haaa.... Kostum depa ni plak biasanya kaler merah, jingga ngan kuning, atau hijau untuk yang betine lah! Bese nyer depa nyer tarian ni lebih kepada akrobatik, yelah.... Untuk hiburan kan?... Haaa... Yang asal dari utara China ni dipanggil Tarian Singa Utara!


Ade lagi satu! Tarian Singa Selatan, yang ni plak melambangkan alam sekitar! Biasanya untuk upacara membuang semangat jahat dan jugak meminta tuah. Yang ni kostum die macam macam kaler, tapi kat kepale die tu ade mate yang lebih besar dari Singa Utara,  ade cermin, ade tanduk kat depan kepale. Warne mate die plak samada merah, putih or hitam. Kalau putih tu nak tunjuk yang singa tu GARANG! WOW! atot itew auw! Hikhikhikkk....


Tarian Singa ni sebenarnya adat orang Asia yang berketurunan Cina. Die dah mule sejak 1000tahun dulu tau! Tarian Singa ni dah jadik adat kat negara negara China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand dan Vietnam. Tapi setiap negara bentuk tarian die berbeza! Tarian Singa yang sangat sangat popular, tu lah yang kat atas tadi tu, Tarian Singa Utara dan juga Selatan.


Gambar kat atas nih sumer, Cik Wiki kate kostum Tarian Singa Selatan sebab korang perasan tak, ada tanduk and ada cermin kat antara mata die tu . . .


Info diolah khas dari kite yang dipetik dari Cik Wiki Wiki Lala!.......  Jom tengok video Tarian Singa yang gatal + miang pulak! Hahahaaa...... =D Pastu, kite lambung Yee Sang pulak yea! :)

0 yang berkata kata: