28 February 2011

Jangan Merendahkan Orang Lain | Mencela | Mengejek

Assalamualaikum . . .

Semoga hari ini lebih baik dari semalam, dan hari hari yang lepas. Semoga hari hari yang mendatang membawa keceriaan kepada sekalian umat manusia. Semoga kita semua dalam kehidupan yang aman dan tenteram. Semoga yang buruk kita jauhi dan yang baik kita kutip satu persatu supaya dapat kita memperbaiki diri. Setiap umat-Nya pasti ada yang lemah, jadi, yang kuat bantulah membangkitkan yang lemah dan yang lemah cuba memperbaiki diri. Yang kuat jangan merendahkan kaum yang lemah.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan  kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang  direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan  memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan  adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat,  maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Hujuuraat, ayat 11)

Marilah sama sama kita memperbaiki diri. Entry kali ini sebagai peringatan untuk diri sendiri khususnya dan untuk kawan kawan semua amnya. Ups! Bukan nak MASUK CAMPUR tau!... Kite masih mentah dan tatau ape ape, MINTA MAAF yea! ^,^

4 yang berkata kata:

Bunga said...

betu2..bunga sokong..

KatekateKite said...

=) kite pon sokong! hehehee......

deeya said...

jangan merendah kan orang laen / mencela / mengejek .. maka , sila katakan "deeya comey" . ngheee ~

KatekateKite said...

deejay comeyyyy!!! yeahhhh! *ikhlas*
=D