27 May 2011

Jangan Ikutkan Hati Dan Perasaan.



Kalau pun kite marah macamana pun, janganlah ikutkan hati dan perasaan melampau lampau sangat.



Memang semua orang mempunyai emosi masing masing, dan masing masing juga berhak melepaskan kemarahan, jangan dipendamkan, nanti pasti lebih tertekan.



Tetapi, kite harus bijak mengawal emosi dan perasaan. Bawak berbincang secara baik. Apa yang berlaku atas kehendakNya, atas ujianNya. Kita hanya merancang, Allah menentukan segala.



Berkata kata yang baik dengan mereka yang patut kita patuhi, yang Allah katakan bahawa mereka itu patut kita patuhi, jangan biasakan diri mengeluarkan kata kata kesat.



Penuhkan ilmu di dada dengan pelajaran pelajaran tentang kehidupan, perbanyakkan membaca untuk memantapkan iman.

 

Kita sebagai hambaNya, hanya mampu berserah setelah berusaha.



Jangan terlalu mengejar dunia. Hidup berpada pada, bukan sehingga mahu menjadi kaya raya, kelak kita akan melupakanNya.


Semua yang dilihat, yang didengar, adalah pelajaran untuk hari esok, untuk hari mendatang.



"Ya Allah, Engkau kuatkanlah hati hambaMu ini dalam melalui liku liku hidup dan ujian ujian yang telah Kau tuliskan kepadaku. Kau kuatkanlah iman ku supaya redha dalam menerima dugaanMu. Aku mahu menjadi umatMu yang terpuji, jauhkanlah aku dari sifat yang dikeji. Ampunkanlah dosa dosa ku Ya Allah".



T_T


Sedih.


Pilu.


Hiba.


Sayu.


Terkedu.




Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.


Harapanku, agar kalian sentiasa bahagia. Mantapkan iman kalian, menghadap Yang Esa. Sentiasa mengadu kepadaNya. 



Ku harap, daku lebih kuat.






Kite : Maaf, entry agak berterabur, mengikutkan perasaan yang bercelaru.
* semua di atas sebagai peringatan untuk diri sendiri.

5 yang berkata kata:

Nasriq said...

peringatan untuk semua jugak...

jeBateja said...

err...hang kena marah ke ni...ahakz...

den tak suka nak marah2...tapi kalau marah...lupa plak dunia ni bukan den punya....ahakz

KatekateKite said...

@jeBateja

bukan kite yang kene marah,

orang lain marah orang lain,

tapi kite rasa sesuatu, so kite taip lah entry nih......

untuk peringatan kepada diri sendirik.

KatekateKite said...

@Nasriq

betul tu.......

KUREKURE COMEL said...

ehem....pernah rasa cmni....huhuhu...